آموزش و ترفند

فروش خودرو دست دوم: 15 نکته بهترین روش ها، نکات مهم و ترفندها

فروش خودرو دست دوم تبدیل به کاری چالش برانگیز در بازار امروز خودروی ایران شده است. اکثر کسانی که تمایل به فروش خودرو خود دارند، فروش فوری با قیمت مناسب مد نظرشان است، در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید اینکار را انجام دهید. فروش خودروی دست دوم کاری سخت برای فردی به حساب می‌آید. همۀ افراد فروشنده نیستند و توانایی سر و کله زدن با مشتریان را ندارند.

به محض اینکه آگهی فروش خودرو را منتشر کنید، کلی آدم با قابلیت چانه زنی بالا روی سرتان هوار می‌شوند. این تازه اول کار است. باید برای چند روزی زندگی تان را تعطیل کنید و مدام به تماس هاي تلفنی بدون اتمام کسالت بار متقاضیان خرید پاسخ دهید. اینکار حتی ممکن هست تا هفته ها پس از انتشار آگهی و حتی فروش رفتن ماشین شما تکرار شود.

عجیب اینجاست که با وجود ذکر تمام خصوصیت هاي ماشین مثل سال فرآوری, مدت تخفیف بیمه و… باز هم مشتریان در تماس تلفنی و دیدار حضوری توقع دارند یک‌بار دیگر همه ي شان را برای آن ها از اول توضیح دهید. مشکلات دیگری هم وجود دارد. مثلاً چگونه میخواهید به آدم هایي که برای بازدید ماشین مراجعه میکنند، اعتماد کنید؟ اگر صفحه حوادث روزنامه ها را خوانده باشید، حتماً میدانید که این دیدار ها تا چه اندازه میتواند خطرناک باشد.

فهرست مطلب پنهان شود

1. چقدر باید به خریدار تخفیف بدهید؟

نخستین سوالی که باید از خودتان بپرسید این هست که آیا ماشین شما خوش فروش هست یا نه. ماشین هاي خوش فروش و رند بازار مشتریان زیادی دارند ولی اگر ماشین شما از جمله آن ها نیست, امکان دارد مدت زیادی روی دست تان باد کند. پس میتوانید کمی کوتاه بیایید و با در نظر گرفتن تخفیف، مشتریان را به سمت خرید ماشین بکشانید.

2. نوع ماشین چه تاثیری بر فروش خودرو دست دوم آن دارد؟

سدان هاي خانوادگی تقریباً در بین مردم از بیشترین حجم محبوییت برخوردار میباشند. صرف نظر از قدیمی یا اخیر بودن خودرو، اگر ماشین تان در این گروه قرار دارد، میتوان گفت که شانس بیشتری برای فروش آن وجود دارد. فروش ماشین هاي اسپورت، کوپه و به ویژه کانورتیبل ها معمولاً تابع فصل هاي سال میباشند؛ هوای آفتابی خریداران را به جنب و جوش می اندازد در حالی‌که برف و باران بازار فروش این گونه خودروها را تقریباً راکد میکند.

وانت ها, کامیون و کایمونت ها، ون ها و ماشین هایي که مصرف کاری دارند, همۀ اوقات مشتریان خاص خود را دارند و قیمت گذاری آنها نیز اغلب به درستی کارشناسی شده هست، چرا که بهره گیری کنندگان از این خودروها, اکثرا آشنایی کامل با بازار مربوط به حوزه خود را دارند.

پیدا کردن مشتری برای ماشین هاي کلکسیونی به زمان بیشتری نیاز دارد و قیمت گذاری آن ها کار پیچیده اي هست. از سوی دیگر این نوع خودرو ها در صورت پیداشدن یک خریدار مفید می‌توانند با قیمت مناسب و غیر قابل یقین به فروش برسند.

فروش خودرو دست دوم
فروش خودرو دست دوم

3. چگونه درمورد قیمت گذاری اطلاعات آغاز کسب کنیم؟

نخستین کاری که باید انجام دهید این هست که به سایت هاي آگهی آنلاین ماشین سر بزنید و مشاهده نمایید چه تعدادی از فروشندگان در حال ارائه خودرویی نمونه با خودروی شما میباشند. به این موضوع مهم دقت داشته باشید که دلالان خودرو قیمت هاي بالاتر و متفاوتی نسبت به فروشندگان مستقیم خودرو اعلام میکنند.

سایت هاي آگهی آنلاین خودرو کمکتان میکنند که بتوانید با معیارهای گوناگونی به جست و جود در بین آگهی ها بپردازید. مثلاً سال، رنگ، کیلومتر کارکرد و… را انتخاب کنید تا در نهایت مشاهده نمایید چه آگهی هایي با شرایط خودروی شما انطباق بیشتری دارند. به توضیحاتی که فروشندگان در آگهی شان نوشته اند، دقت کنید که خودروی شما دارا یا فاقد کدام یک از آن خصوصیت هاست. شما با همین پژوهش کوتاه و ساده تقریباً میتوانید برترین قیمت را که منجر به فروش سریع خودروتان می‌شود، پیدا کنید.

4. چه زمانی می‌توانید قیمت رسم بازار را رعایت نکنید؟

همیشه استثناهایی برای قیمت گذاری جهت فروش خودرو دست دوم وجود دارد ولی شما باید جنبه انصاف، تعادل و منطقه را براساس شواهد موجود خودرو در نظر بگیرید. قیمت را به گونه اي تعیین کنید که تا حدی دست خودتان را برای تغییر آن در زمان انجام معامله باز بگذارد. میتوانید قیمت را مقداری بالاتر از قیمت نهایی در نظر بگیرید چون مشتری به هر حال از شما خواهش تخفیف میکند.

این هنر شماست که این مقدار را چقدر در نظر بگیرید که قیمت ابتدایی تان مشتری های احتمالی را فراری ندهد. کوشش کنید تا حد امکان قیمت خودرو را یک شماره رند انتخاب کنید و از شگردهای تبلیغاتی که به طور معمول توسط دلالان خودرو کاربرد دارد, بهره گیری نکنید. انتخاب قیمت هایي مثل 429,900,000 یا 532,850,000 به نوعی گویای این مقاله میباشند که از پیش عددی بعنوان تخفیف در نظر گرفته شده هست.

5. چگونه خودرو را برای دلربایی مهیا کنیم؟

اینکه مشتریان احتمالی در همان لحظه اول تصمیم شان را بگیرند، کاملا به نخستین برخورد آنها با خودرو بستگی دارد. اگر میخواهید نخستین نگاه مثبت باشد، پس باید خودرو را تا حد مقدور زیبا و دوست داشتنی نشان دهید. قبل از اینکه بخواهید آگهی خودرو را در سایت هاي تبلیغاتی منتشر کنید، مطمئن باشید که خودرو کاملا تمیز است. برای شروع می‌توانید یک چک فهرست بسیار ساده از اقداماتی که باعث میشوند یک خودرو خوشگل و دلربا به نظر برسد، تهیه کنید.

بعنوان مثال حتماً ماشین را به یک کارواش ببرید تا کاملا تمیز شسته شود. صندلی ها و فضای داخلی خودرو را با جاروبرقی تمیز کنید. مطمئن شوید که ماشین سر و صداهای عجیب‌وغریب تولید نمیکند؛ صداهایی مثل تق تق کردن، خراشیده شدن، ساییده شدن یا مواردی از این قبیل قطعا دل مشتریان را میزند. عیوب ظاهری و ایرادات جزیی خودرو را برطرف کنید حتی اگر مجبور باشید هزینه اي بابت انجام آن ها پرداخت کنید.

بهتر است وسایل اضافی و به دردنخور را از ماشین خارج کنید و اجازه دهید اگر یک مشتری برای انجام تست رانندگی پشت حکم نشست، آن را خودروی خودش بداند. هم‌چنین میتوانید سوابق تعمیرات خودرو در قبل را به مشتری ارائه کنید؛ در این حالت او متوجه می‌شود چقدر مفید و باوسواس در حفظ و نگه داری ماشین کوشش کرده اید و او میتواند روی حرف و قول هایتان درمورد سلامت ماشین حساب باز کند.

 

6. تبلیغات فروش خودرو دست دوم را از کجا شروع کنیم؟

سایت هاي اینترنتی شناخته شده انتخاب هایي فوق العاده برای فروش خودرو دست دوم به حساب می‌آیند. با این حال شبکه هاي مجازی مثل فیسبوک و توییتر و اینستاگرام هم چنان می‌توانند در نقش یک ناشر بزرگ, پیام شما را در بین حلقه هاي عظیمی از مخاطبان ترویج دهند. حتی میتوانید از دوستانتان بخواهید آگهی شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. با این حال این نکته را هم در نظر بگیرید که مخاطبان شبکه هاي مجازی معمولاً برای خرید و فروش ماشین به این سایت ها سر نمیزنند. پس هم تعادل را حفظ کنید و هم به دلیل مواجهه با بازخوردهای کم ناامید نشوید.

7. چرا سایت هاي تخصصی ماشین محل مناسبی برای انتشار آگهی فروش خودرو دست دوم نیستند؟

انجمن ها و تالارهای تخصصی خودرو زیادی در سطح کشور وجود دارند که اکثرا کاربران علاقه مند به حوزه خودرو در آن ها حضور دارند. در ابتدا به نظر می‌رسد که میتوان برای انتشار آگهی روی کمک این دسته سایت ها حساب باز کرد اما تجربه نشان داده. مخاطبان این سایت ها پیش از آن که چشم انتظار آگهی فروش خودروهای دست دوم باشند، برای خواندن و دانستن درمورد تازه ترین تکنولوژی هاي به کاررفته در کارخانه هاي پورشه و بنز و BMW اشتیاق دارند. حتی میتوانید به این فکر کنید که انها مربوط به گروه سنی خاصی میباشند که از نظر قانونی هنوز توانایی دریافت گواهینامه را ندارند چه برسد به اینکه ماشین بخرند.

8. بهره گیری از روشهای سنتی فروش خودرو دست دوم هنوز پاسخ می‌دهد؟

تبلیغات شفاهی و حضوری هنوز قابل بهره گیری است؛ پس رفقا، همکاران، فامیل و اقوام را در جریان تصمیم تان برای فروش ماشین بگذارید. همین طور خود ماشین انتخاب خوبی برای تبلیغ کردن هست. امکان دارد این روش خیلی قدیمی و منسوخ شده به نظر برسد اما نوشتن یک کلمه فروشی با فونت درشت و ذکر شماره تلفن در زیر آن، گاهی برترین راه برای نمایش هم زمان زیبایی هاي ظاهری، توانایی هاي فنی به حساب می‌آید. با این حال پیشنهاد میکنیم اگر قصد دارید پیکان جوانان گوجه اي مدل سال 42تان را بفروشید، از دوردور کردن در بلوار اندرزگو پرهیز کنید.

9. از کدام اپلیکیشن آنلاین برای فروش خودرو دست دوم کمک بگیریم؟

هم اکنون همه دارند درمورد اپلیکیشن هاي آنلاین حرف می‌زنند. بعضی از آن ها به شکل تخصصی در حوزه خودرو فعالیت می‌کنند و بعضی دیگر شیر مرغ تا جان آدمیزاد را خرید و فروش می‌کنند. تجربه نشان داده انتشار آگهی در اپلیکیشن غیرتخصصی مثل دیوار که واقعا تبدیل به یک بازار مکاره شده هست و بازدیدکنندگان بیشتری دارد, از شانس موفقیت به مراتب بیشتری در سنجش با اپلیکیشن ها و سایت هاي تخصصی ماشین برخوردار هست.

10. چه متنی برای آگهی فروش خودرو دست دوم مناسب هست؟

اگر بسیار وسواس به خرج دهید و در توضیح دادن مشخصات ماشین اغراق کنید، این امکان وجود دارد که بقیه فکر کنند دیوانه اید. پس در آگهی ننویسید که قصد فروش جگرگوشه تان را دارید! یک یا چند کلمه کوتاه که اصل قصد و نیت شما را برای فروش آگاهی رسانی می‌کند کفایت می‌کند. تجربه نشان داده که هر چقدر مشخصات ماشین را در آگهی قید کنید، مشتریان هم چنان در تماس تلفنی و حتی حضور، مجدد درموردشان پرس و جو میکنند. پس بهتر هست در زمان انتشار آگهی برایشان چندان وقت نگذارید. در عوض انرژی تان را برای کنجکاوی مشتریان در زمان تماس تلفنی و مراجعه حضوری ذخیره کنید.

فروش خودرو دست دوم
فروش خودرو دست دوم

11. با خریداران ماشین کجا قرار بگذاریم؟

بعضی فروشندگان احساس خوبی از اینکه خریدار را برای رویت ماشین به خانه خود دعوت کنند ندارند. هر چند که شما در تماس تلفنی آغاز اقدام به غربالگری آن ها کرده‌اید و موارد مشکوک را از فهرست خریداران کنار گذاشته اید, با این حال می‌توانید مشتریان متقاضی بازدید حضوری را در محلی نزدیک به خانه تان دیدار کنید. یک پارک یا مرکز خرید در نزدیکی محل سکونت شما می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در نهایت خریدار خودرو در زمان انتقال سند مالکیت خودرو، آدرس شما را دیدن می‌کند.

12. با خواهش تست رانندگی در فروش خودرو دست دوم چگونه رفتار کنیم؟

خریداران ممکن هست بخواهند یک تست رانندگی با خودرو انجام دهند. در این صورت حتماً اعتبار گواهینامه رانندگی وی را چک کنید. همراه او سوار خودرو شوید و در طول رانندگی به سوالاتی که احتمالاً در خصوص تاریخ کوتاه ماشین و عملکرد آن می پرسد پاسخ دهید. همین طور آن ها ممکن هست به کوچه و خیابان هاي محله شما آشنا نباشند، پس آن ها را راهنمایی کنید که در مسیر درست و مناسب تست رانندگی خود را انجام دهند. خریداران ممکن هست از شما خواهش کنند که خودرو را به منظور بررسی فنی به مکانیک مورد اعتمادشان نشان دهند. این موضوع یک خواهش منطقی هست و اگر احساس خوبی نسبت به اینکار ندارید، درخواستش را رد کنید و عواقب به فروش نرفتن احتمالی ماشین را بپذیرید.

13. چگونه با موارد مشکوک برخورد کنیم؟

بررسی و ارزیابی چهره افراد نخستین ابزار حفاظتی شما به حساب می‌آید. اگر مشتریان تنها نیستند, بهتر هست شما هم برای خودتان یار جمع کنید. سوئیچ ماشین را تنها وقتی دست شان بدهید که خیالتان آسوده شده هست و آنها اسناد و مدارک هویتی خود را به شما نشان داده اند. اگر کار به تست رانندگی رسید و مشتریان دو نفر بودند، بهتر هست شما روی صندلی عقب بنشینید. عاقلانه به نظر میرسد اگر یک دوست، شریک یا یکی از اعضای خانواده بیرون ماشین در جریان ماجرا باشند.

14. مذاکره بر سر قیمت فروش خودرو دست دوم را چگونه جلو ببریم؟

«من از این ماشین خوشم آمده, ولی…» یک جمله رمزی هست؛ یعنی طرف میخواهد ماشین را بخرد اما پولش کافی نیست یا می‌خواهد مظلوم نمایی کند و تخفیف بگیرد. بعضی هایشان که کمتر خجالتی میباشند احتمالاً می پرسند قیمت نهایی تان چقدر هست. با هر دو دسته افراد قاطع باشید.

15. توافقات آغاز با مشتریان را چگونه مدیریت کنید؟

ممکن هست شما با خریدار خودرو بر سر یکسری خرج هاي تعمیراتی خودرو توافق کنید. این مسئله می‌تواند باعث بروز ناسازگاری نظرهای زیادی شود. اگر ایراد گرفته شده بجا و منطقی بوده و شما به مکانیک او اطمینان دارید, میتوانید با دقت به خرج اعلام شده، آن مبلغ را از خرج معامله خودرو کسر کنید یا روی درصدی از آن با خریدار خودرو توافق کنید. اگر عیب یا ایراد اعلام شده جای شک و سوال دارد و از جانب دیگر خریدار خودرو نیز کماکان به انجام آن توسط شما تاکید دارد, اکثر در مورد ماجرا پژوهش کنید. حتی میتوانید جهت اطمینان و بررسی اکثر این مورد را با مکانیک مورد اعتماد خودتان درمیان بگذارید.

 

16. در مراحل اداری فروش خودرو دست دوم چی پیش روی شماست؟

مراحل اداری از قبیل گرفتن برگه خلافی, مراجعه به مراکز تعویض پلاک, معتبر بودن بیمه شخص ثالث و مواردی از این قبیل را حتماً با دقت و به طور کامل انجام دهید. در زمان تحویل ماشین به خریدار، تمام مسئولیت هاي بهره گیری از خودرو باید به مالک اخیر منتقل شود. اگر کار انتقال سند را نهایی نکرده باشید، امکان دارد که دردسرهای غیرقابل پیش بینی زیادی برایتان رخ دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا