تجربه خریدویدئو

کارشناسی فنی و بدنه تویوتا پرادو | ماشینی که مرگ نداره

در اواخر دهه 70 اولین سری تویوتا پرادو وارد کشور شد، در واقع سومین نسل از این خودرو خیلی زود توانست بازار علاقه‌مندان به شاسی‌بلند سواری در ایران را در دست بگیرد. این خودروی لوکس و زیبا رقیب سرسخت پاترول در زمان ورودش به ایران بود، هرچند اختلاف قیمتی زیادی با آن داشت.

پرادو های وارداتی به ایران مدل‌های 2005 تا 2010 (نسل سوم) و سپس 2010 تا 2013 (نسل چهارم) هستند. از سال 2013 به بعد به صورت غیر رسمی و گاه و بیگاه مدل‌های بالاتر تویوتا پرادو به ایران وارد شده و همچنان مورد توجه خریداران ایرانی بوده است.

بررسی اجمالی تویوتا پرادو

نسل اول تویوتا پرادوتویوتا پرادو تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای بین‌المللی شده و علاوه بر جلب توجه مشتریان عادی، موفق شده توجه اکثر آفرودسواران را نیز به خود جلب کند. نسل اول این خودرو با کد j70 سال‌های 1990تا 1996 روی خط تولید کمپانی ژاپنی تویوتا قرار گرفت. حدود 19 سال بعد از آغاز تولید نسل اولین شاسی بلند فول سایز، جدیدترین نسل تویوتا پرادو لندکروزر وارد میدان شد و از سال 2009 تاکنون روی خط تولید رفت. این خودرو طی این مدت دست‌خوش تغییرات بنیادین ظاهری نشده است.

اما نسل چهارم تویوتا پرادو (j150) با مدل ۲۰۱۰ وارد بازار کشورمان شد و همچون گذشته در دو نمونه سه و پنج درب وارد جاده‌های ایران شد. نمونه ‎های فول آپشن مدل سه درب این خودرو با کد VX و نمونه پنج درب آن با نام VXL شناخته می‌شوند. همچنین همچنین تویوتا پرادو VXL خود به دو مدل آفرود و آنرود دسته‌بندی می‌شود که نمونه آفرود مجهز به برخی تجهیزات ویژه عبور از مسیرهای صعب‌العبور خواهد بود.

طراحی ظاهری و داخلی

محبوبیت پرادو در ایران و دیگر کشورها به خصوص عربستان به دلیل قابلیت آفرودی آن است. این خودرو متناسب با فضای شهری است و سواری خیلی نرم و خوبی به همراه دارد و در عین حال این قابلیت را دارد که از ناهموارترین مسیرها عبور کند.

یکی از اصلی ترین ویژگی های ظاهری این خودرو ابعاد بدنه این اتومبیل است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو از تویوتا لندکروزر کمی کوچکتر است ولی با این حال نسبت به خودروهای شاسی بلند چینی ابعاد قابل قبولی دارد و فضای خیلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند. نسل سوم و چهارم این خودرو تفاوت های زیادی دارند که اختلاف ابعادی این دو خودرو اولین وجه تمایز این دو نسل است.

کارشناسی خودرو تویوتا پرادو

به طور کل طراحی نمای بیرونی تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ از جلوه‌ای با اصالت، پخته و چشم‌نواز سود می‌برد که توانسته پس از یک دهه همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران و حتی جهان عرض‌اندام کند.

از نظر طراحی داخلی، پس از ورود به کابین تویوتا پرادو جی ۱۵۰ با نوعی طراحی نسبتا زمخت و غیر سیال مواجه خواهید شد که سعی در به رخ کشیدن ماهیت شاسی بلند و آفرودر این خودرو ژاپنی دارِد. طراحی داشبورد به ویژه کنسول میانی آن در مقایسه با انواع و اقسام زبان‌های طراحی داخلی مدرن تا حد زیادی قدیمی و کلاسیک به نظر می‌رسد اما این قدمت از نوع دمده شدن نیست، بلکه همچون بسیاری اشیای هنری قدیمی در این جا نیز شاهد زیبا و دل‌نشین جلوه کردن سبک و طرح نمای داخلی کابین تویوتا پرادو هستیم که هماهنگی بسیاری با ماهیت آفرودر و همچنین شاسی بلند این خودرو دارد. طراحی غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز وضعیتی مشابه داشته و علی‌رغم طراحی نه چندان جدید از شمایلی دل‌نشین بهره می‌برد.

کارشناسی خودرو تویوتا پرادو

مشخصات فنی پرادو

تمامی مدل‌های دو درب و چهار درب نسل چهارم تویوتا پرادو جی ۱۵۰ به یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی ۴ لیتری مجهز شده‌اند. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل مرکزی به سمت تمامی چرخ‌ها ارسال خواهد شد. برخورداری از این مجموعه فنی سبب شده تا شتاب صفر تا صد تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ حدود ۹ ثانیه به طول بینجامد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو 2435 کیلوگرمی حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت تویوتا پرادو اصلا پایین نبوده و به طور میانگین حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

موتور 6 سیلندر 24 سوپاپه
حجم موتور 3956 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 271 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 386 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 8.5 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت
وزن 2435 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4990 طول – 1885 عرض – 1880 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2789 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر 14.7 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 12.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 87 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 3
میزان تولید CO2 256 گرم در هر کیلومتر

 

تجهیزات و امکانات رفاهی

نسل چهارم تویوتا پرادو فول آپشن در دو مدل VX دو درب و VXL  چهار درب راهی بازار ایران شده است. مدل وی ایکس ال نیز خود دو نوع آفرود و آنرود تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به مهمترین امکانات آن‌ها و تفاوت میان آپشن‌های این دو مدل اشاره شده است: شاخص‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی تویوتا پرادو وی ایکس ال آنرود: کروز کنترل، سامانه کنترل کشش و پایداری، ۵ حالت رانندگی آفرود، ریموت استارتر، تعلیق سه حالته هوشمند، تنظیم ارتفاع هوشمند، کرال کنترل؛ تعلیق KDDS، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمزهای مالتی ترین، اتولایت، ارتفاع نور خودکار، چراغ‌های مه شکن جلو، چراغ چرخشی در سر پیچ‌ها، فرمان هیدرولیکی چهار حالته با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی ۹ اسپیکر، هندزفری، سی دی چنجر ۶ تایی، مانیتور بزرگ و مانیتور سقفی سفارشی، دوربین عقب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، ۷ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه خودکار دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۴ حالته دستی، تنظیم برقی گودی کمر، مموری صندلی راننده، صندلی سرنشین با تنظیمات ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، صندلی ردیف سوم با تاشوندگی برقی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی‌های پارچه‌ای، پورت ۱۲ ولت، اینورتر ۲۲۰ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیمات برقی به علاوه گرمکن، سانروف، شیشه سولار.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از کارمیزان کمک بگیر.

خودروی مورد نظرتو به ما بگو

 

رقبای پرادو

این خودرو در بازار جهانی رقبای زیادی دارد که بسته به اینکه خریدار کدام جنبه از یک خودروی آفرودی فول سایز را بیشتر مد نظر داشته باشد، انتخاب ها بسیار متفاوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم مقایسه ای کلی داشته باشیم مهمترین رقبای تویوتا پرادو به شرح زیر هستند :

خودرو تعداد سیلندر حجم موتور حداکثر قدرت حداکثر گشتاور حداکثر سرعت شتاب 0 تا 100 مصرف سوخت وزن خودرو حجم باک
پورشه کاین 6 سیلندر 3600 سی سی 290 اسب بخار 385 نیوتن متر 227 کیلومتر 8.1 ثانیه 12.9 لیتر 2160 کیلوگرم 100 لیتر
BMW X4 4 سیلندر 1997 سی سی 245 اسب بخار 350 نیوتن متر 232 کیلومتر 6.2 ثانیه 7.3 لیتر 1770 کیلوگرم 67 لیتر
تویوتا فورچونر 6 سیلندر 3956 سی سی 235 اسب بخار 376 نیوتن متر 180 کیلومتر 9.3 ثانیه 13.2 لیتر 1940 کیلوگرم 80 لیتر
تویوتا FJ کروزر 6 سیلندر 3956 سی سی 260 اسب بخار 387 نیوتن متر 177 کیلومتر 7.6 ثانیه 12.8 لیتر 1850 کیلوگرم 72 لیتر
کیا موهاوی 8 سیلندر 4627 سی سی 340 اسب بخار 435 نیوتن متر 230 کیلومتر 8 ثانیه 13.4 لیتر 2227 کیلوگرم 82 لیتر
تویوتا پرادو 6 سیلندر 3956 سی سی 270 اسب بخار 381 نیوتن متر 200 کیلومتر 9 ثانیه 12.5 لیتر 2555 کیلوگرم 237 لیتر

 

وضعیت پرادو در بازار ایران

تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ با کد اتاق J150 یک کراس‎ اوور بسیار محبوب و خوش‌نام در میان مشتریان ایرانی است که علاوه بر نیازهای متعارف شهری قادر به انجام مانورهای نسبتا غیرمتعارف آفرود و عبور از مسیرهای صعب‌العبور خواهد بود. برخورداری از ویژگی‌های فنی بسیار مساعد و سایر مزایای ذکر شده در بخش پیشین سبب شده تا تویوتا پرادو به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین و محبوب‌ترین شاسی بلندهای آفرود در بازار ایران لقب گرفته و همواره معاملات آن از رونق بسیار شایسته‌ای برخوردار باشد. بنابراین به راحتی می‌توان بازار خرید و فروش تویوتا پرادو را در ایران نسبتا پررونق و پرحرارت در نظر گرفت.

کارشناسی رنگ و بدنه تویوتا پرادو

کارشناسی خودرو خرید خودرو کارشناسی رنگبرای انجام کارشناسی خودرو  در تهران و کرج می توانید با کارشناسان کارمیزان تماس بگیرید. همکاران ما پس از دریافت درخواست کارشناسی خودرو توسط شما، در کمترین زمان به محل اعزام می شوند. کارشناسی خودرو شامل بررسی رنگ و بدنه، بررسی گیربکس، بررسی موتور، بررسی سیستم تعلیق و فرمان، بررسی تجهیزات الکترونیکی و آپشن های خودرو می باشد. پس از انجام کارشناسی خودرو، یک گزارش از نحوه عملکرد قسمت های مختلف و وضعیت سلامت خودرو دریافت خواهید کرد و در نهایت قیمت مناسب برای خرید نیز به شما اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا