تجربه خریدویدئو

کارشناسی خودرو رنو ساندرو | چرا مانند تندر 90 از این خودرو استقبال نشد ؟

استقبال نسبتا زیاد از تندر 90 به عنوان خودرویی که هیچ گونه جذابیت ظاهری یا آپشن ویژه‌ای نداشت، ثابت کرد که مردم ما آنقدرها که به نظر میرسد هم ظاهربین نیستند و در بسیاری مواقع، کیفیت و کارایی و میزان استهلاک خودرو را در اولویت انتخاب خود قرار میدهند. همین مورد باعث شد که پارس‌خودرو به فکر عرضه مدل هاچ‌بک تندر با نام ساندرو بیفتد. خودرویی که از نظر پلتفرم و بسیاری از ویژگی‌های فنی شباهت نزدیکی با لوگان یا همان تندر 90 را دارد. رنو ساندرو به به توصیفی دیگر “هاچ بک قد بلند” در حال حاضر دو نسخه از آن به نام های ساندرو اتوماتیک و ساندرو استپ وی در بازار موجود است.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از کارمیزان کمک بگیر.

خودروی مورد نظرتو به ما بگو

 

معرفی اجمالی

رنو ساندرو که با نام هاچ بک اقتصادی در ایران شناخته می‌شود محصول مشترکی از خودروسازی معروف رنو فرانسه و داچیا می‌باشد که 8 سال بعد از تولید تندر ال 90 پا به میدان گذاشت. رنو ساندرو در 2007 میلادی معرفی شد و در سال 1394 توسط کمپانی‌های ایرانی یعنی پارس خودرو- سایپا وارد بازار داخلی شد و به دلیل کیفیت بالای فنی از استقبال بالایی برخوردار شد و با خودروهای چینی به رقابت پرداخت. از رقبای این خودرو میتوانیم در ایران به لیفان ایکس 50، برلیانس h320، پژو 207 و کراس H30 اشاره کنیم.

پلتفرم استفاده شده در رنو ساندرو همان پلتفرم استفاده شده در رنو ال نود می‌باشد. در حقیقت رنو ساندرو نسخه ی هاچ بک تندر 90 است که توسط تکنسین مرکز پژوهشی تکنو سنتر و مهندسان برزیلی و رومانی طراحی شد. تجربه فروش بالا و خوب این خودرو باعث شد با تغییرات عمده‌ای در ظاهر و ارتفاع بالاتر که بسیار زیباتر شده است با اختلاف زمان کوتاهی به بازار داخلی رسید. در این میان اگرچه H30 کراس با طراحی آشفته خود به لحاظ ظاهری حرفی برای گفتن در مقابل ساندرو ندارد اما پژو 207 از جذابیت بیشتری برخوردارست و به اصطلاح رایج جوان پسندتر است. هرچند رنو ساندرو به لحاظ ابعاد و وزن بدنه از پژو 207 بزرگتر و جادار است اما به دلیل ظاهر نه چندان به روز خود نتوانسته توجه خریدران جوان را به خود جلب کند.

طراحی بیرونی و داخلی

کارشناسی خودرو رنو ساندروبرای ساخت یک خودرو اقتصادی، زیبایی اولویت چندانی ندارد چراکه هرگونه زرق و برق‌ اضافه به افزایش هزینه تولید و در برخی موارد افزایش هزینه نگهداری منتهی خواهد شد؛ بنابراین از دید طراحان خودروهای اقتصادی نظیر ساندرو، همین که ظاهر اتومبیل چشم را آزار ندهد کافی است و مابقی بودجه باید روی نکات فنی و دوام هزینه شود؛ نتیجه اینکه از هر زاویه به نماینده داچیا می‌نگریم، چیزی جز سادگی و محافظه‌کاری نمیبینیم.

اینجا هیچ گونه قطعه پیچیده یا حجم‌دهی فانتزی وجود ندارد که شما را به وجد آورد یا توجهات را به خود جلب نماید. تازه اگر بخواهیم ساندرو را با رقبای چینی هم‌قیمت نظیر ام وی ام X22 یا چری آریزو 5 مقایسه کنیم، اوضاع بدترهم می‌شود و ضعف‌های طراحی نماینده درویش مسلک رنو، بیش از پیش به چشممان خواهند آمد.

کارشناسی خودرو رنو ساندروداخل رنو ساندرو هم جذابیت خاصی ندارد و با ورود به کابین، حس سوار شدن به یک تندر 90 را خواهید داشت. تنها تفاوت‌های جزئی در کابین ساندرو در مقایسه با تندر 90 وجود دارد که مهم‌ترین آنها شکل فرمان، نوار کروکی دور ورودی‌های هوا و پنل درها است. البته این تفاوت‌ها در تندر پلاس ایران خودرو از بین رفته و ظاهر کابین این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر است. صندلی‌ها در رنو ساندرو راحتی نسبی را ارائه می‌دهند ولی شاید سرنشینان عقب در مسیرهای طولانی احساس خوشایندی نداشته باشند.

مشخصات فنی رنو ساندرو

رنو ساندرو در دو مدل جعبه دنده متفاوت دنده‌ای و اتومات طراحی و تولید شده است که هیچ یک تفاوتی باهم ندارند و هر دو مدل جعبه دنده از همان پیشرانه K4M که روی تندر 90 قرار گرفته است بهره مند شده اند. این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی، قادر است در بهترین حالت 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که برای وزن نه چندان سنگین ساندرو کافی به نظر می‌رسد. شتاب نمونه 5 سرعته دستی بنا به دلایلی از قبیل: وجود یک دنده بیشتر و در نتیجه فاصله میان ضرائب کوتاه‌تر، همچنین پرت انرژی کمتر و وزن اندکی سبک‌تر مقداری بهتر یعنی حدود 10.5 ثانیه (برای صفر تا صد کیلومتر در شرایط استاندارد) اعلام شده اما در عوض نسخه 4 سرعته اتومات علیرغم 1 ثانیه شتاب اولیه کندتر قادر است رفاه بیشتری در مسیرهای پرترافیک شهری به شما هدیه نماید

مشخصات فنی رنو ساندرو دنده ای رنو ساندرو اتوماتیک
حجم موتور 1598 سی سی 1598 سی سی
تعداد سیلندر 4 4
تعداد سوپاپ 16 16
حداکثر قدرت 105 اسب بخار 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر 140 نیوتن متر
حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت 170 در ساعت
شتاب 0 تا 100 ثانیه 10.5 ثانیه 11.5 ثانیه
نوع جعبه دنده گیربکس دستی گیربکس اتومات
ظرفیت مخزن 50 لیتر 50 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 4

امکانات و تجهیزات رنو ساندرو

یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های ساندرو در این قسمت به چشم می‌آید، یعنی جایی که نماینده رنو با ارائه حداقل‌ها حرف خاصی در برابر رقبای چینی (و حتی وطنی) هم‌قیمت نخواهد داشت. امکانات محصول پارس‌خودرو به موارد پیش پا افتاده نظیر: ایربگ راننده و سرنشینان کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تهویه دستی و مواردی از این دست محدود میشود و حتی آپشن‌های سفارشی مثل: کروز کنترل (برای نسخه اتومات)، دوربین دنده عقب، روکش‌های چرم و.. که در برابر پرداخت وجه اضافه روی مدل‌های جدیدتر ماشین نصب شده‌اند هم نمیتواند شرایط کلی را سطح رقبای این رده برساند.
البته ساندرو علیرغم تمامی کمبود‌هایش موفق شده 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره موسسه معتبر Euro-NCAP را بدست آورد که هرچند این امتیاز بر مبنای استاندارهای سال 2009 میلادی کسب شده اما همچنان باعث امیدواری است.

ترمز و پایداری ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز
کیسه هوا كيسه هواي راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی كنترل سيستم صوتي زير فرمان – سيستم صوتي (راديو + سي دي (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو)
دیگر تجهیزات رینگ 15 اینچی آلومینیومی – سيستم تهويه مطبوع با كنترل دستي – چراغ مه شكن جلو – آينه هاي جانبي همرنگ بدنه

نقاط قوت

  • فضای داخلی بزرگ : ساندرو یک هاچ بک کوچک است اما مهندسان رنو تا جایی که توانسته اند از کمترین فضا بیشترین استفاده را کرده اند در نتیجه سرنشینان عقب و جلو می توانند به راحتی بنشینند. این مسئله در قیاس با خودرویی همچون پژو 206 بیشتر نمود پیدا می کند.
  • کیفیت بالای تولید و مونتاژ : یکی دیگر از مواردی که در رابطه با یک خودرو مهم‌ محسوب می‌شود، کیفیت مونتاژ آن است. اگرچه رنو ساندرو در ایران مونتاژ می‌شود و از مشکلاتی در خط تولید خود رنج می‌برد ولی در مقایسه با خودروهای رقیب در این بخش عملکرد مناسب‌تری دارد. در نهایت باید گفت که قطعات مورد استفاده در رنو ساندرو کمتر چینی هستند که این امر خود یک مزیت محسوب می‌شود.

  •  گیربکس هوشمند : گیربکس این خودرو با در نظر گرفتن قیمت، یکی از بهترین های بازار است. عملکرد آن در سربالایی و سرپایینی هوشمندانه و کم نقص است. شاید حتی نسبت به خودروهای چند برابر قیمت خود نیز عملکرد بهتری داشته باشد.
  • سواری نرم : رنو ساندرو بر خلاف تصور هاچ بک های رایج یک خودرو با فنر بندی نرم است. تکان های خفیفی دارد و با قدرت از روی ناهمواری های آسفالت عبور می کند این مسئله در ایران با وجود جاده های ناهموار اهمیت زیادی دارد.
  • ترمز های مناسب : ساندرو سیستم ترمز خوب و قابل اعتمادی دارد، در سطوح خیس و کم اصطکاک هم به خوبی خودرو را کنترل می کند.
  • ایمنی مناسب رنو ساندرو : این نسل از ساندرو با برند داچیا در سال 2008 توسط موسسه Euro-NCAP مورد آزمایش قرار گرفته و موفق شده 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی این موسسه معتبر را به دست آورد. پس ساندرو نسبت به بسیاری از خودروهای وطنی، که ایمنی مبهم و نامشخصی دارند شرایطی خوبی دارد؛ اما با این‌که ساندرو در مورد ایمنی کودکان و همچنین امنیت قسمت سر بزرگسالان شرایط مطلوبی داشته اما در برخی موارد امتیازات متوسط یا حتی ضعیفی به دست آورده است. مثلاً میزان آسیب به قفسه سینه در تصادف جانبی نسبتاً شدید است.

نقاط ضعف

  • مصرف سوخت بالا : رنو ساندرو در نسخه اتوماتیک خودرویی بسیار پر مصرف است. این خودرو از موتور 1. 6 لیتری 4 سیلندر استفاده می کند و تقریباً 8. 5 لیتر در جاده و 11 لیتر بنزین در داخل و اطراف شهر مصرف می کند. این ارقام برای خودروی چهار سیلندر در سال 2022 واقعا فراتر از یک فاجعه است و همه کسانی که این خودرو را خریداری کرده اند از آن شاکی هستند. البته پارس خودرو در کاتالوگ رنو ساندرو مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک این خودرو را 8. 3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرد که بدون شک در شرایط رانندگی واقعی از این عدد بیشتر است.
  • شتاب گیری ضعیف : یکی از ایرادات عمده این خودرو که باز هم مربوط به مدل ساندرو اتوماتیک است شتاب کم آن است. به گفته پارس خودرو رنو ساندرو می تواند صفر تا صد را در 11. 5 ثانیه پر کند اما این رقم بهترین شرایط ثبت شده است. و در شرایط واقعی رانندگی، سرعت خودرو از این کمتر است.
  • امکانات و آپشن کم در رنو ساندرو : یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و ایرادهای اساسی رنو ساندرو، بدون شک کمبود امکانات، تجهیزات و آپشن‌های آن است. هم‌اکنون در بازار قیمتی مدل اتومات ساندرو  انتظار می رود موارد ساده‌ای مانند صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی، کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در آن باشد. در این بخش، رنو ساندرو از همه رقبای اصلی خود عملکرد بدتری دارد و اگر با پرداخت چنین مبلغی انتظار مواردی که نام بردیم را دارید، دور خرید ساندرو باید خط بکشید.
  • کیفیت پایین طراحی کابین : هر چقدر که رنو ساندرو کیفیت ساخت و فنی بسیار خوبی داشته باشد، ولی از نظر طراحی ظاهری و کابین این خودرو حرف زیادی برای گفتن ندارد. شاید اگر لوگوی رنو روی فرمان ساندرو نبود، کسی که داخل آن می‌نشیند ممکن است ساندرو را با امثال تیبا حتی اشتباه بگیرد.
  • طراحی ظاهری کسل کننده : یکی دیگر از معایب رنو ساندرو استپ وی طراحی قدیمی این خودرو است. رنو ساندرو استپ وی با تاخیری چند ساله وارد بازار ایران شد و پارس خودرو نیز تصمیم گرفت به جای مونتاژ مدل جدید، همان نسخه اول رنو ساندرو استپ وی را تولید کند. بنابراین زمانی که تولید نسل اول رنو ساندرو استپ وی در سایر نقاط جهان متوقف شد، پارس خودرو شروع به تولید این محصول کرد. به همین دلیل مشتریان رنو و داچیا در رومانی و ترکیه نسل دوم رنو ساندرو استپ وی را سوار می شدند اما مشتریان ایرانی مجبور به خرید نسل اول این خودرو شدند. طراحی نسل اول رنو ساندرو مربوط به سال 2009 است و زمانی که در سال 2016 به بازار ایران عرضه شد، خودرویی قدیمی به حساب می آمد. طبیعتاً ظاهر رنو ساندرو برای چینی ها که روز به روز پیشرفت محسوسی را تجربه می کنند، حرفی برای گفتن ندارد.

کارشناسی قیمت رنو ساندرو استپ وی

رقبا

این رده قیمتی جولانگاه انواع و اقسام خودروهای چینی است که تقریباً همه آن‌ها از نظر جذابیت‌های ظاهر و کابین و همچنین امکانات جانبی با اختلاف معناداری بالاتر از نماینده اقتصادی رنو قرار می‌گیرند. محصولاتی نظیر: برلیانس H320، ام وی ام 315 پلاس، ام وی ام X22، جک S3 و حتی نسخه‌های سدان مثل بسترن B30 و چری آریزو 5 از جمله این رقبا هستند که شکست آنها کار بسیار دشواری خواهد بود. اما رنو ساندرو با تنها کارت برنده خود که همان کیفیت فنی و دوام بالای قطعات است به مصاف رقبای شرقی رفته و تاکنون موفق شده در برابر آنها مقاومت نماید و حتی در بسیاری مواقع برنده باشد. البته ساندرو جدا از بحث جان‌سخت بودن از نظر بازار دست دوم، وفور قطعات یدکی فنی (بدلیل اشتراک با تندر 90) و همچنین کیفیت سواری نیز شرایط قابل قبولی دارد، اما در هر صورت سبک زندگی تجمل‌گرای امروزی کار فرزند داچیا را هر روز سخت‌تر از دیروز خواهد کرد. البته در این بین نسخه هاچ‌بک‌کراس یا همان استپ‌وی رنو ساندرو هم برای آنهایی که به ویژگی‌های ظاهری اهمیت بیشتری میدهند ساخته شده اما متاسفانه آن مدل بدلیل اختلاف قیمت معنادار با نمونه ساده (آن هم با خصوصیات فنی مشابه)، از ارزش خرید پایین‌تری برخوردار می‌باشد.

در میان خودروهای داخلی هم می توانیم پژو 207i را مهم‌ترین رقیب آن بدانیم. پژو 207 ایران خودرو از نظر طراحی چه در داخل و چه در خارج بدنه به رنو ساندرو برتری دارد اما باید بگوییم از نظر فنی و نیز از نظر کیفیت، ساندرو کاملا به رقیب خود برتر است، چراکه پژو 207 به دلیل عدم نظارت از سوی کمپانی مادر، کیفیت تولید بالایی ندارد و مشکلات فنی زیادی به ویژه در کارکردهای بالا از خود بروز می‌دهد. باید بگوییم حتی باوجود آپشن‌های بیشتر در پژو 207i، انتخاب ماشین3 از میان این دو خودرو، بدون شک رنو ساندرو است.

رنو ساندرو بخریم یا نه ؟

با بررسی رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به این نتیجه می رسیم که این  خودرو برای کسانی خوب است که یک ماشین با کیفیت، کابین جادار و موتور گیربکس هماهنگ می خواهند و البته به زیبایی و آپشن ها اهمیتی نمی دهند.

اگر زیبایی و ظاهر برای شما مهم است، می توانید 207 یا برلیانس را انتخاب کنید. اگر می خواهید ماشین خود را بعداً ارتقا دهید، فقط 207 را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید ماشینی داشته باشید که مشکلات کوچکی داشته باشد ساندرو گزینه خوبی است.

کارشناسی قیمت رنو ساندرو

برای انجام کارشناسی خودرو رنو ساندرو در تهران و کرج می توانید با کارشناسان کارمیزان تماس بگیرید. کارشناسان ما پس از درخواست کارشناسی خودرو توسط شما، در کمترین زمان به محل اعزام می شوند. کارشناسی توسان شامل بررسی رنگ و بدنه، بررسی گیربکس، بررسی موتور، بررسی سیستم تعلیق و فرمان، بررسی تجهیزات الکترونیکی و آپشن های خودرو می باشد. پس از انجام کارشناسی خودرو، یک گزارش از نحوه عملکرد قسمت های مختلف و وضعیت سلامت خودرو دریافت خواهید کرد و در نهایت قیمت نهایی نیز به شما اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا