تجربه خریدویدئو

ارزیابی و خرید تارا اتوماتیک | کارشناسی ستاره ایران خودرو

خودروسازان ایرانی پس از یک وقفه کوتاه ناشی از بازگشت تحریم‌ها، بار دیگر موفق شدند تا به روند تولید محصولات جدید بازگردند. در این میان شرکت سایپا توانست با عرضه خودروی شاهین نگاه‌های متعددی را به سوی خود بکشاند. ایران خودرو نیز تارا را به عنوان اسب تازه‌نفس خود و همینطور جدیدترین خودروی ملی کشور راهی بازار کرد؛ خودرویی که در دو تیپ تارا دنده‌ای  و تارا اتوماتیک به بازار عرضه شده است.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از کارمیزان کمک بگیر.

خودروی مورد نظرتو به ما بگو

بررسی اجمالی تارا

تارا محصولی از ایران‌خودروست که با ایجاد تغییراتی روی طراحی و تولید پژو ۳۰۱ ساخته شده است. تولید تارا با کمی عجله و نابه‌سامانی همراه بوده و این موضوعی است که در زمان عرضه به بازار و بررسی‌های دقیقش بیش از پیش محرز شد. اما با این وجود، در بحث امنیت و ارائه آپشن‌ها بسیار خوب ظاهر می‌شود. برای همین هم هست که اشکالاتش کمتر به‌چشم می‌آیند.

کارشناسی خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک

تارا یک خودرو از کلاس سدان خانوادگی در ابعاد C است و همان‌طور که گفته شد، نسخه ایرانی‌شده خودروی پژو ۳۰۱ است. پیشرانه این خودرو TU5 پلاس است که در میان تولیدات وطنی گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود ولی در مقیاس‌های جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

 

طراحی ظاهری و داخلی

همان طور که می دانید، گروه صنعتی ایران خودرو امتیاز پلتفرم PF1 گروه PSA را در دوران برجام به دست آورد و سپس بر روی این پلتفرم جهانی، سازه های معروف به IKP1 را برای خود توسعه داد. تارا نیز اولین محصول از این خانواده پلتفرم بوده که در بسیاری از اجزا مشابه به پژو ۳۰۱ فاز دوم (فیس لیفت) است. به گفته مهندسان ایران خودرو، تارا در بخش طراحی جلو از خطوط صورت یوز ایرانی الهام گرفته و در بخش عقب نیز، نماد بناهایی چون تئاتر شهر تهران، برج میلاد و… در کاسه چراغ های آن رعایت شده است.

زیبایی یک بحث سلیقه‌ای است و تارا هم با سلیقه بسیاری از مردم ما تا حدودی هماهنگ است. پژو 301 “یا به عبارتی پدر تارا” نیز از طرح ساده‌ای برخوردار بوده و در غالب یک خودرو کاملاً اقتصادی، حداقل‌ها را ارائه داده است؛ حال ایران‌خودرو سعی نموده با طرحی جدید و متفاوت و حجم‌دهی برخی قسمت‌ها، به جذابیت‌های ظاهری این سدان کوچک فرانسوی بیفزاید، اما با کمی دقت متوجه میشوید که بخشی از هماهنگی میان اجزاء در این مسیر قربانی شده است. در واقع طراحی 301 علیرغم تمامی سادگی‌هایش از نظر هارمونی میان خطوط و قطعات، شرایط بهتری داشت. نکته دیگر در خصوص چراغهای پیوسته عقبی است. یکی دیگر از موارد نقد تارا اتوماتیک و تارا دنده ای از سوی مشتریان و سایر مردم، طراحی چراغ‌های عقب این خودرو است. به نظر می‌رسد طراحان ایران خودرو برای این قسمت نگاهی به محصولاتی نظیر هیوندای گرنجور یا حتی دوج چارجر داشته‌اند، با این حال روشنایی بیش از حد چراغ‌های سرتاسری IKCO TARA در هنگام شب موجب آزار دیدن رانندگان پشتی خواهد شد. خوشبختانه ایران خودرو وعده داده است که این ایراد را در سری‌های جدید تولید تارا رفع خواهد کرد.

کارشناسی خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک
دوج چارژر 2013
کارشناسی خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک
ایران خودرو تارا

برخلاف ظاهر اتومبیل که تغییرات بسیاری را تجربه نموده در داخل اتاق همه چیز شبیه به پژو 301 است. البته این به معنی یک ایراد و مشکل نیست اما جا داشت که داخل کابین هم مثل قسمت بیرونی، دست‌خوش تغییرات بیشتری شود تا محصول ایران‌خودرو بیش از پیش حس یک خود منحصر به فرد وطنی را به انسان منتقل کند. با این حال نکات مثبت کابین هم کم نیستند؛ اول از همه اینکه به لطف کپی برداری از نماینده پژو همه چیز به خوبی سر جای خودش قرار گرفته و با یک مجموعه اصولی و ارگونومیک طرف هستیم. صندلی‌های تارا جادار هستند و با اینکه خودرو چندان بزرگ نیست اما سرنشینان عقب هم به‌اندازه کافی جا دارند. متریال یا همان مصالح به‌کاررفته در خودرو هم نمره قبولی می‌گیرند.

کارشناسی خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک

کارشناسی خودرو ایران خودرو تارا اتوماتیک

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

ایران خودرو به تازگی دستی به سروگوش موتور تیوفایو کشیده، پسوند پلاس به انتهای نام آن اضافه کرده و آن را به عنوان موتور تارا اتوماتیک روانه میدان کرده است. پیشرانه TU5 پلاس تارا که روی رانا پلاس جدید هم دیده می شود، به فناوری هایی مانند زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و پمپ روغن متغییر مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ در آن رعایت شده است. ضمیمه شدن سامانه متغیر زمان‌بندی سوپاپ به علاوه برخی به‌روزرسانی‌های دیگر باعث شده قدرت این موتور افزایش پیدا کند و راندمان سوخت آن بهتر از گذشته شود.

نام خودرو تارا اتوماتیک
نوع موتور چهار سیلندر خطی– 16 سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور 1587 CC
حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 6000 دور
حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر در 4500 دور
جعبه دنده شش دنده اتومات 6AT
انتقال قدرت محور جلو
شتاب 0-100  13ثانیه
بیشترین سرعت 190 Km/h
مصرف ترکیبی  7.29 L/100km
ظرفیت باک 50 لیتر
سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون – عقب میله پیچشی
ترمز جلو دیسکی (خنک شونده) – عقب دیسکی
ابعاد  (mm) 4519*1953*1466
وزن (KG) 1268
گنجایش صندوق 640 Lit

 

امکانات و آپشن های تارا

 

تارا در دو نسخه دنده‌ای  و اتوماتیک روانه بازار شده است که نسخه دنده‌ای  آپشن‌های کمتری را به مشتریان ارائه می‌کند. اما به طور کلی و در مقایسه با خودروهای هم رده آپشن‌های زیادی ندارد. برخی از گزینه‌ها مانند سانروف، حس‌گرهای نور و باران، حس‌گر دنده عقب و… هم از آن حذف شده‌اند. از جمله دیگر امکانات و آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی؛
  • کیسه هوا برای سرنشینان جلو؛
  • فرمان برقی؛
  • کلیدهای کنترلی فرمان؛
  • سیستم مولتی‌مدیا؛
  • آنتن سقفی؛
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی؛
  • مه‌شکن جلو و عقب؛
  • سیستم بررسی فشار بادها؛
  • کروز کنترل؛
  • و… .

می توان از تارا به عنوان امن‌ترین محصول ملی ایران‌خودرو یاد کرد. البته پژو 301 که به نوعی پدر تارا محسوب میشود در بحث ایمنی آنقدرها هم ایده‌آل نبوده و تنها 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه Euro-NCAP را بدست آورده است، اما با این حال نباید از یاد برد که این ستاره‌ها در سال 2014 و با استانداردهای آن دوره بدست آمده‌اند و در نتیحه ارزش بالاتری از 4 ستاره سال 2000 پژو 206 خواهند داشت.

تجربه رانندگی

یکی از بهترین ویژگی‌های رانندگی با تارا اتومات، هندلینگ و چسبندگی مطلوب آن است که هنگام عبور آب از مسیرهای منحنی و پیچ‌درپیچ بیشتر به چشم می‌آید. علاوه بر عملکرد مناسب پلتفرم تقریبا به‌روز این خودرو، می‌توان این موضوع را به حضور سیستم‌های کنترل کشش و پایداری مرتبط دانست. گیربکس و موتور تارا اتوماتیک زوج نسبتا هماهنگی را تشکیل داده‌اند، به نحوی که مواردی مثل کُپ پدال گاز و تاخیر در عملکرد جعبه دنده چندان شما را آزار نخواهد داد. اگر تصمیم به فروش خودرو خود دارید، می‌توانید از خدمت فروش فروش سفارشی کارمیزان استفاده کنید.

رقبای تارا

تارا اتوماتیک مطمئناً در برابر رقیبان داخلی مانند تندر ۹۰ پلاس، ساندرو اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک کم نمی‌آورد. اما انتخاب آن بین رقیبانی چنی نظیر بسترن B30 یا جک J4 کمی دشوار است. البته نظر من نگارنده این است که خرید سراتو کارکرده ۲ یا ۱.۶ لیتری وارداتی در این بازه قیمتی کاملاً منطقی‌تر و عقلانی‌تر است.

مزایا تارا اتوماتیک معایب تارا اتوماتیک
پلتفرمی نسبتاً بروز عدم هماهنگی در طراحی بدنه
قطعات مشترک با خانواده پژو و دنا کابین نه‌چندان زیبا و ارگونومیک
امکانات مناسب عدم بهبود کیفیت نسبت به نسخه قبلی

کارشناسی رنگ و بدنه و فنی تارا

کارشناسی خودرو خرید خودرو کارشناسی رنگبرای انجام کارشناسی خودرو  در تهران و کرج می توانید با کارشناسان کارمیزان تماس بگیرید. همکاران ما پس از دریافت درخواست کارشناسی خودرو توسط شما، در کمترین زمان به محل اعزام می شوند. کارشناسی خودرو شامل بررسی رنگ و بدنه، بررسی گیربکس، بررسی موتور، بررسی سیستم تعلیق و فرمان، بررسی تجهیزات الکترونیکی و آپشن های خودرو می باشد. پس از انجام کارشناسی خودرو، یک گزارش از نحوه عملکرد قسمت های مختلف و وضعیت سلامت خودرو دریافت خواهید کرد و در نهایت قیمت مناسب برای خرید نیز به شما اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا